Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE)

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Publication

Lewkowich, D. D. (2014). Teacher identity, adolescence and reading : the cultural and psychic uses of young adult literature. Thèse de doctorat inédite, Université McGill, Montréal.

Catégorie

Mémoires et thèses

Résumé

Using the lens of psychoanalytic theory, this dissertation explores the ways in which reading young adult literature in a social environment can foster a productive engagement with preservice teachers' desires, fantasies and anxieties in learning to teach. Set in the context of a Faculty of Education at a Canadian university, this qualitative study investigates, first, how the practice of talking about reading in a social environment can inspire preservice teachers to engage with the challenges of learning to teach. Secondly, this thesis considers how the reading of young adult literature enables readers to theorize their past in relation to their projected futures, and therefore, to complicate the typically unquestioned relation between adolescence and adulthood. In focusing on the psychic and cultural life of reading, this study explores the identifications and attachments that two reading groups of Bachelor of Education students held in relation to four works of young adult fiction. Students learning to teach inarguably occupy a psychically awkward zone, a difficult mental space that is further complicated through the interaction of personal histories, past educational experiences and projected anxieties and desires. In this study, the readers illustrate the depth of their literary identifications through strategies of projection and introjection, transferential attachment, idealization, linguistic displacement, and various excursions into memoried space. Through such strategies, these preservice teachers are able to explore the challenging nature of power dynamics in the classroom, the cultural meanings of teacher identity, the relationship of sexuality to literary engagement, the significance of student refusal and failure, the certainty of fallibility and regression in educational life, and the ways in which teachers express their expectations concerning adolescent behaviour.

En utilisant la théorie psychanalytique, cette thèse explore les manières dont la lecture de la littérature jeunesse dans un environnement social peut favoriser un engagement productif avec les désirs, les fantasmes et les angoisses des etudiants en formation à l'enseignement. Situé dans le cadre d'une Faculté de l'éducation dans une université canadienne, cette étude qualitative examine, tout d'abord, comment la pratique de parler de la lecture dans un environnement social peut inspirer les futurs enseignants à s'engager avec les défis de la formation à l'enseignement. Deuxièmement, cette thèse examine comment la lecture de la littérature jeunesse permet aux lecteurs de théoriser leur passé par rapport à leur avenir projetés et, par conséquent, compliquer la relation généralement incontestée entre l'adolescence et l'âge adulte. En se concentrant sur la vie psychique et culturel de la lecture, cette étude explore les identifications et les attachements émotionnels que deux groupes de lecture d'étudiants au baccalauréat qui s'est tenu dans le cadre de quatre œuvres de littérature jeunesse. Les élèves apprennent à enseigner occupant une zone psychiquement maladroit, un espace mental difficile qui est encore compliquée par l'interaction des histoires personnelles, des expériences éducatives passées et les angoisses et les désirs projetés. Dans cette etude, les lecteurs illustrent la profondeur de leurs identifications littéraires à travers des stratégies de projection et introjection, l'attachement transférentiel, l'idéalisation, le déplacement linguistique, et diverses excursions dans l'espace mémoire. Grâce à ces stratégies, ces futurs enseignants sont capables d'explorer la nature difficile de la dynamique du pouvoir dans la classe, les significations culturelles de l'identité de l'enseignant, la relation de la sexualité à l'engagement littéraire, l'importance de refus de l'élève et de l'échec, la certitude de la faillibilité et de régression dans la vie éducative, et les façons dont les enseignants expriment leurs attentes concernant le comportement des adolescents.

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http://digitool.Library.McGill.CA:80/R/-?func=dbin-jump-full&object_id=121140&silo_library=GEN01
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