Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante (CRIFPE)

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Publication

Révai, N. (2018). What difference do standards make to educating teachers? A review with case studies on Australia, Estonia and Singapore. Paris, France : Éditions OCDE.

Résumé

This paper reviews evidence on the interplay between professional standards for teachers, the content of teacher education and educational sciences, and provides three case studies to illustrate these interactions from Estonia, Australia and Singapore. In particular, it investigates what aligning teacher education programmes to standards really mean; and what conception of educational sciences is reflected in the standards and the curriculum. Analyses suggest that alignment, as an explicit, direct and consistent correspondence, is difficult to achieve, in part due to different conceptualisations of professional knowledge. However, this paper argues that the main value of standards as policy tools lies in their capacity to create mutual dialogue between different artefacts (standards’ requirements, curriculum, course descriptions, accreditation standards, etc.), as well as among stakeholders. Regularly renegotiating the standards as a result of such dialogue and reflections should be a crucial part of the policy process.

Ce document de travail fait un état de la littérature sur l'interaction entre les normes professionnelles pour les enseignants, le contenu de leur formation et les sciences de l'éducation. Par ailleurs, il fournit trois études de cas pour illustrer ces interactions en Estonie, en Australie et à Singapour. En particulier, il étudie ce que signifie réellement l'alignement des programmes de formation des enseignants avec les normes; et quelle conception des sciences de l'éducation est reflétée dans les normes et le curriculum. Les analyses suggèrent qu’il est difficile d’obtenir un alignement, au sens de correspondance explicite, directe et cohérente, notamment en raison de conceptualisations différentes du savoir professionnel. Néanmoins, ce papier soutient que le potentiel des normes en tant qu'outils politiques réside dans leur capacité à créer un dialogue entre différents artefacts (les exigences formulées par les normes, le curriculum, les descriptions des cours de formation, les normes d'accréditation, etc.), ainsi qu’entre les différentes parties prenantes. La renégociation régulière des normes à la suite de ce dialogue et de ces réflexions devrait être un élément crucial du processus politique.

DOI

http://dx.doi.org/10.1787/f1cb24d5-en.

Lien

https://www.oecd-ilibrary.org/fr/education/what-difference-do-standards-make-to-educating-teachers_f1cb24d5-en
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